FANDOM

Det arabiske forår: er en samlet betegnelse for en række demonstrationer, oprør og revolutioner i den arabiske verden, som begyndte med demonstrationer i Tunesien.

Det arabiske forår i Libyen: Er den hidtil blodigste konflikt i forbindelse med Det Arabiske Forår.

Det startede med at der den 16. februar 2011 var en demonstration mod at en menneskeretsaktivist er blevet anholdt, det udvikler sig til en regulær gadekamp. Modstandere af Muammar Gaddafi bliver ved med at demonstrere og i løbet af et par dage dør over 200 demonstranter. Oprørerne for overtager kontrollen over byerne Benghazi og Sirte. EU fordømmer samtidig Gaddafis brug af vold mod demonstranterne. Gaddafi holder en tv-tale, hvor han nægter at træde tilbage. Han siger, at han vil dø som en martyr. FN's Sikkerhedsråd forlanger, at Gaddafi stopper volden mod demonstranterne. Rådet forbyder salg af våben til Libyen. Gaddafi siger, at han er parat til en blodig krig. Gaddafis styrker bomber de byer, som oprørerne kontrollerer. Oprørerne beder de vestlige lande om hjælp. De vil have FN til at sætte fly-angreb ind mod Gaddafis styrker. De følgende uger tager kampene til, og de vestlige lande diskuterer, om de skal gribe ind. Danmark sender fire F 16-fly til Italien, for at de kan deltage i en militær indgriben i Libyen. Flere andre vestlige lande går med i aktionen, som ledes af USA. Den Arabiske Liga tilslutter sig de vestlige landes militære aktion i Libyen. USA presser på for at få Nato til at overtage ansvaret for aktionen. Nato-landene bliver enige om, at Nato skal overtage kommandoen over den militære aktion i Libyen. De følgende uger bølger krigen mellem Gaddafis styrker og oprørerne, og Nato bomber jævnligt Gaddafis styrker. Natos mål er at beskytte civile libyere, mens USA og vil give direkte militær støtte til oprørerne. Mellem 10.000 og 15.000 mennesker er blevet dræbt i løbet af de fire måneder, kampene har raset i Libyen. Det vurderer FN's Menneskerettighedsråd. Rådet siger, at det har fundet beviser på, at Gaddafis soldater har begået krigs-forbrydelser. De har angrebet både civile og hjælpe-arbejdere. Den Internationale Straffedomstol (ICC) forbereder en sag mod Gaddafi om forbrydelser mod menneskeheden. Oprørernes styrker rykker ind i Tripoli. I løbet af nogle dage indtager de hele byen, også Gaddafis regerings-palads. Gaddafi er tilsyneladende flygtet. Oprørene erobrer Muammar Gaddafis fødeby Sirte. De tager den afsatte leder til fange. Gaddafi bliver såret under aktionen, og han dør senere på dagen af sine sår. Det oplyser Libyens særlige overgangs-regering.

Ad blocker interference detected!